Κυριακή 1 Ιουνίου 2014

Μπάλωμα σε σαμπρέλα ποδηλάτου.


Ελάτε να ''ξυπνήσουμε'' τις παιδικές μας αναμνήσεις, τα χρόνια εκείνα που κάναμε ποδήλατο στους δρόμους της πόλης μας και όταν μας έσκαγε το λάστιχο, δεν πετούσαμε το ποδήλατο, ούτε τρέχαμε στο μάστορα να μας το φτιάξει.
Το φτιάχναμε μόνοι μας! 
Κι αν δεν ξέραμε να βάλουμε μόνοι μας μπάλωμα στη σαμπρέλα, τότε επιστρατεύαμε τους κολλητούς μας να μας δείξουν, κι έτσι μαθαίναμε κι εμείς.


Μια μέρα λοιπόν, πάω να βγάλω το ποδήλατο από την αποθήκη και ''έμεινα με την όρεξη''. Διαπιστώνω ότι το πίσω λάστιχο, την έπαθε τη ζημιά. Τώρα Παναγιώτη ''λέω'', ώρα να θυμηθείς τα παιδικά σου χρόνια και με την ευκαιρία αυτή, βγάλε και μερικές φωτογραφίες να θυμηθούν και οι φίλοι του ''ΟΞΥΓΟΝΟΥ'', πώς βάζαμε μπάλωμα στη σκασμένη σαμπρέλα.

Εικόνα 1

Ένας σωστός ποδηλάτης διαθέτει πάντα τα απαραίτητα εργαλεία και τα φέρει πάντα μαζί του ειδικά όταν πρόκειται να διανύσει μεγάλες αποστάσεις. Χωρίς να χάνω λοιπόν καιρό, βγάζω τα εργαλεία, την τρόμπα και όλα τα σχετικά, σηκώνω μανίκια κι αρχίζω.

Εικόνα 2

Πρώτη μας κίνηση, γυρνάμε το ποδήλατο ανάποδα. Αυτό θα μας βοηθήσει να αφαιρέσουμε την ''τραυματισμένη'' ρόδα με άνεση.

Εικόνα 3                                               Εικόνα 4

Ξεκινάμε ξεβιδώνοντας τις δυο κεντρικές βίδες του άξονα. Νομίζω ότι σε όλα τα ποδήλατα ισχύει το κλειδί νούμερο 15. Καλό είναι να έχουμε πάντα στην εργαλειοθήκη μας δυο κλειδιά με το νούμερο 15, έτσι ώστε από τη μια πλευρά να κρατάμε κόντρα καθώς θα βιδώνουμε την άλλη.

Εικόνα 5

Αφαιρούμε τη ρόδα από το σκελετό και προσέχουμε μην χάσουμε κάποια βίδα. Επίσης, αν κάνουμε αυτή τη δουλειά στο μπαλκόνι όπως εγώ, προσέχουμε μη τυχόν κάνουμε καμιά λάθος απότομη κίνηση και μας φύγει κάποιο κλειδί στο από κάτω μπαλκόνι ή στο πεζοδρόμιο και τραυματίσουμε άθελά μας κάποιον περαστικό. Εγώ παραλίγο να την πάθω - γι΄αυτό σας το λέω, τουλάχιστον εσείς να έχετε το νου σας.

Εικόνα 6                                               Εικόνα 7
Πάμε τώρα να βγάλουμε το εξωτερικό λάστιχο. Θα σας πρότεινα να το κάνετε αυτό με ένα μικρό κλειδί και όχι με κατσαβίδι, γιατί το κατσαβίδι εκτός του ότι μπορεί να τραυματίσει το εξωτερικό λάστιχο, υπάρχει και ο κίνδυνος να τρυπήσετε και τη σαμπρέλα. Γι΄αυτό καλύτερα με ένα μικρό κλειδάκι, θα ψάξουμε την άκρη του εξωτερικού λάστιχου και προσεκτικά θα το ξεμπλοκάρουμε από την ζάντα.

 Εικόνα 8                                            Εικόνα 9

 Αν τα κάναμε όλα σωστά μέχρι εδώ, τώρα σειρά έχει να αφαιρέσουμε τη σαμπρέλα. Η σαμπρέλα για να αφαιρεθεί θα πρέπει πρώτα να βγάλουμε τη βαλβίδα που την κρατάει γερά πάνω στη ζάντα. Δες αναλυτικά στις εικόνες από τη φωτογραφία 8 έως 16..

 Εικόνα 10                                             Εικόνα 11

 Εικόνα 12                                            Εικόνα 13

 Εικόνα 14                                           Εικόνα 15

Εικόνα 16

Ξαναθυμίζω, βίδες, βαλβίδες, εργαλεία, τα βάζουμε σε ένα συγκεκριμένο σημείο για να μην τα ψάχνουμε ύστερα. Να ξέρουμε ανά πάσα στιγμή που βρίσκονται. Ας δούμε τώρα που αφαιρέσαμε τη σαμπρέλα με πιο τρόπο θα τη φτιάξουμε. Πρέπει καταρχήν να βρούμε σε ποιο σημείο μας έχει τρυπήσει. Θα χρειαστεί να βάλουμε ξανά τη βαλβίδα στη σαμπρέλα και να τη φουσκώσουμε. Δες αναλυτικά στις εικόνες από τη φωτογραφία νούμερο 17 έως 25..

 Εικόνα 17                                             Εικόνα 18

 Εικόνα 19                                       Εικόνα 20

 Εικόνα 21                                           Εικόνα 22

 Εικόνα 23                                            Εικόνα 24

Εικόνα 25

Βλέπουμε εδώ, στην εικόνα 25, τη σαμπρέλα φουσκωμένη. Λογικά τώρα κάπου ακούγεται να χάνεται αέρας. Αν δεν ακούγεται προσπαθήστε με το χέρι να βρείτε το σημείο. Αν πάλι δυσκολεύεστε, μάλλον πρόκειται για πολύ μικρή τρύπα, οπότε θα χρειαστεί να βουτήξετε τη σαμπρέλα σας σε ένα κουβά με μπόλικο νερό. Όταν βουτήξετε το σημείο με την τρύπα στο νερό, τότε θα δείτε να ανεβαίνουν μπουρμπουλήθρες στην επιφάνεια οπότε αμέσως θα εντοπίσετε το σημείο στο οποίο έχει τρυπήσει. Στη δική μου περίπτωση δεν χρειάστηκε να βάλω τη σαμπρέλα στο νερό καθώς η τρύπα ήταν αρκετά μεγάλη και τη βρήκα αμέσως και μάλιστα είμαι και άτυχος διότι η τρύπα έγινε δίπλα σε ένα άλλο μπάλωμα που είχα κολλήσει παλιότερα. Τέλος πάντων θα το παλέψουμε κι αυτό. 

Εντοπίσαμε τώρα το σημείο που έχει τρυπήσει. 

 Εικόνα 26                                         Εικόνα 27

Με ένα μαρκαδόρο θα σημειώσουμε το σημείο της τρύπας για να μην χρειάζεται να ψάχνουμε ξανά αν τυχόν μπερδευτούμε και χάσουμε το σημείο. Στην εργαλειοθήκη μας έχουμε πάντα ένα κουτί με μπαλώματα. Μέσα σε αυτό υπάρχει επίσης η ειδική κόλλα και ένα γυαλόχαρτο. 

Εικόνα 28

Θα ξεκινήσουμε με το γυαλόχαρτο. Πάνω στο σημείο που βρίσκεται η τρύπα και όσο χώρο χρειάζεται ένα μπάλωμα για να τοποθετηθεί, ''γδέρνουμε'' το σημείο αυτό με το γυαλόχαρτο για να πιάσει καλύτερα η κόλλα που θα χρησιμοποιήσουμε. Αν κατά το ξύσιμο εξαφανιστεί το χρώμα του μαρκαδόρου, μπορούμε να ξαναβάψουμε το σημείο.

 Εικόνα 29                                           Εικόνα 30

 Εικόνα 31                                           Εικόνα 32

 Εικόνα 33                                              Εικόνα 34

Θα απλώσουμε την κόλλα στο μπάλωμα σε όλα του τα σημεία. Δώστε ιδιαίτερη βάση στις άκρες. Για να είμαστε σίγουροι απλώνουμε και στην τρύπα λίγη κόλλα προσπαθώντας να καλύψουμε όλο το σημείο εκείνο που θα τοποθετηθεί το μπάλωμα.

 Εικόνα 35                                          Εικόνα 36

 Εικόνα 37                                           Εικόνα 38

Τοποθετούμε το μπάλωμα και πατάμε γερά με την άκρη του δακτύλου μας, έτσι ώστε αν έχει μείνει και η παραμικρή υποψία αέρα ανάμεσα στη σαμπρέλα και στο μπάλωμα να τον απομακρύνουμε οπωσδήποτε. Δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να μείνει αέρας κάτω από το μπάλωμα. Πατήστε γερά με κινήσεις από το κέντρο του μπαλώματος προς τα έξω. Η κόλλα δεν αργεί να στεγνώσει. Ο κατασκευαστής συνήθως λέει ''αφήστε το 5 λεπτά'' αλλά εγώ για σίγουρα αποτελέσματα σας λέω αφήστε το από 15 έως 20 λεπτά. Μόλις λοιπόν κολλήσουμε το μπάλωμα και το πατήσουμε όπως είπαμε, το αφήνουμε στην άκρη να στεγνώσει η κόλλα καλά.

 Εικόνα 39                                         Εικόνα 40

Όσο το μπάλωμα βρίσκεται στην άκρη και στεγνώνει, εμείς παράλληλα θα κάνουμε μια πολύ σημαντική έρευνα στο εξωτερικό λάστιχο. Θα ψάξουμε ερευνητικά, αυτό σημαίνει με κάθε λεπτομέρεια να ανακαλύψουμε, τί ήταν αυτό που προκάλεσε τη ζημιά στο λάστιχο; 

 Εικόνα 41                                            Εικόνα 42

 Συνήθως, κάποια ακίδα, κάποιο καρφάκι, πρόκα ίσως η ακόμα και πινέζα που πατήθηκε από τη ρόδα μας, προκάλεσε την τρύπα στο λάστιχο και συμβαίνει πολλές φορές, το καρφάκι αυτό να βρίσκεται ακόμα κολλημένο πάνω στο εξωτερικό μας λάστιχο. Αν δεν το απομακρύνουμε θα ξανασκάσει το λάστιχο, γι΄αυτό καλύτερα ας ψάξουμε να βρούμε τι το προκάλεσε.

 Εικόνα 43                                            Εικόνα 44

 Εικόνα 45                                              Εικόνα 46

Εικόνα 47

Και στην εικόνα 47, έρχομαι αντιμέτωπος με μια απογοήτευση ακόμα. Διαπιστώνω ότι το εξωτερικό λάστιχο είναι κατεστραμμένο και ότι πρέπει να αλλαχτεί επειγόντως. Για τις ανάγκες του άρθρου όμως θα συνεχίσουμε αυτή την ιστορία.

Ουσιαστικά τώρα αρχίζει η αντίστροφη μέτρηση. Το μπάλωμα έχει κολλήσει, οπότε το μόνο που απομένει τώρα είναι να ''γυρίσουμε την ταινία προς τα πίσω''.  Πάμε!

 Εικόνα 48                                           Εικόνα 49

Παίρνουμε το εξωτερικό λάστιχο και το ενώνουμε με τη ζάντα. ''Κουμπώνουμε'' μόνο τη μία πλευρά για να υπάρχει χώρος μέσα στο οποίο θα περάσουμε μετά τη σαμπρέλα.

 Εικόνα 50

 Εικόνα 51                                           Εικόνα 52

Ψάχνουμε την τρύπα στη ζάντα μέσα στην οποία πρέπει να περάσουμε τη βαλβίδα της σαμπρέλας. Αφού τη βρούμε, παίρνουμε τη σαμπρέλα και ξεκινάμε πρώτα από τη βαλβίδα.

 Εικόνα 53

 Εικόνα 54                                              Εικόνα 55

 Ύστερα σπρώχνουμε τη σαμπρέλα μέσα στο λάστιχο αλλά όχι όπως να΄ναι. Πρόσεξε η σαμπρέλα να μην είναι στριμμένη. Να είναι σε αρμονία με τη ζάντα και το εξωτερικό λάστιχο και σπρώξε προς τα μέσα προσεκτικά.

 Εικόνα 56                                             Εικόνα 57

Μόλις μπει σωστά τη σαμπρέλα, βάζουμε και τη βαλβίδα της για να σταθεροποιηθεί και ύστερα ενώνουμε το εξωτερικό λάστιχο με τη ζάντα.

  Εικόνα 58                                               Εικόνα 59

 Εικόνα 60
Πρώτα θα τοποθετήσουμε τη ρόδα στο σκελετό του ποδηλάτου και ύστερα θα φουσκώσουμε το λάστιχο. Αν το λάστιχο είναι φουσκωμένο θα σε παιδεύει γιατί δεν θα περνάει εύκολα από τα τακάκια των φρένων, γι΄αυτό τώρα που είναι ξεφούσκωτο ακόμα, το τοποθετούμε στον σκελετό του ποδηλάτου και πριν σφίξουμε τις βίδες κεντράρουμε σωστά τη ρόδα να είναι ακριβώς στη μέση και τέλος, φουσκώνουμε το λάστιχο και είμαστε έτοιμοι για νέες μεγάλες διαδρομές. 

 Εικόνα 61

 Εικόνα 62

 Εικόνα 63

ΜΕΡΙΚΕΣ ΩΡΕΣ ΑΡΓΟΤΕΡΑ
Όπως βλέπετε στις φωτογραφίες που ακολουθούν, έκανα το σημαντικό βήμα. Πήγα και αγόρασα ένα καινούριο εξωτερικό λάστιχο, γιατί δεν έχω καμία διάθεση όλη αυτή τη διαδικασία να χρειαστεί να την κάνω σε κανένα επαρχιακό δρόμο με βροχή. 

 Εικόνα 64                                          Εικόνα 65

 Εικόνα 66                                               Εικόνα 67

Ελπίζω να βρήκατε χρήσιμες όλες αυτές τις πληροφορίες και να μην σας κούρασα με τις πολλές φωτογραφίες και τις αναλύσεις.. Καλές διαδρομές σας εύχομαι και ειδικά τώρα που καλοκαιριάζει ο καιρός προσφέρεται για ποδήλατο. 

Δεν υπάρχουν σχόλια: