Σάββατο, 30 Απριλίου 2016

ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΠΑΣΧΑ



Το Μεγάλο Σάββατο είναι η τελευταία ημέρα του Τριωδίου και η ημέρα του Αγίου Πάσχα η “κλητή αύτη και αγία ημέρα, η μία των Σαββάτων, η βασιλίς και κυρία”, είναι “εορτών εορτή και πανήγυρις πανηγύρεων”. Αποτελεί την αρχή του Πεντηκοσταρίου. Της εορτής αυτής προεόρτια είναι κυρίως η Μεγ. Εβδομάδα και ιδιαίτερα η Μεγ. Παρασκευή κια το Μεγ.Σάββατο. Μεθεόρτια είναι ολόκληρη η περίοδος μέχρι της Αναλήψεως (39 ημέρες!) και ιδιαίτερα η Διακαινήσιμη Εβδομάδα.

Η Ακολουθία της Κυριακής του Πάσχα (Όρθρος και Θ.Λειτουργία), τελείται τα μεσάνυχτα μετά το ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ, όταν επανέλθουν στο Ναό Κλήρος και Λαός. Ο Κανών της ημέρας είναι ποίημα του Αγ.Ιωάννου του Δαμασκηνού, ο οποίος “..ελάμπρυνε την Λαμπράν, ο λαμπρός μελωδός, με τας λαμπράς ρήσεις του λαμπροτάτου πανηγυριστού Αγίου Γρηγορίου του Θεολόγου, ίνα εκ λαμπρού πανηγυριστού, υπό λαμπρού μελωδού, δια λαμπρού ήχου (του α΄), με λαμπράς ρήσεις, λαμπρώς, το λαμπρόν της Λαμπράς ημέρας συγκροτείται μέλος... (Αγ.Νικόδημος).

Είναι η ωραιότερη Ακολουθία του χρόνου και την απολαμβάνουν όσοι συνηθίζουν να παραμένουν στους Ι.Ναούς μετά το “ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ”. Στο τέλος της Θείας Λειτουργίας αναγιγνώσκεται και ο θαυμάσιος Κατηχητικός Λόγος του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου, που είναι προετοιμασία για τη Θ.Κοινωνία. Γι΄αυτό πολλοί Ιερείς τον αναγιγνώσκουν ακριβώς προς της Θείας Μεταλήψεως των πιστών, πριν από το “Μετά φόβου...”. (Η “Τράπεζα”, για την οποία ομιλεί ο Άγιος Ιωάννης στο λόγο του αυτόν, δεν είναι του σπιτιού μας, με τα πολλά καλούδια, αλλά η Αγία Τράπεζα, το Ιερό Θυσιαστήριο. Ο “Μόσχος” είναι ο Κύριό μας, που θυσιάστηκε για μας. Οι “μη νηστεύσαντες”, είναι όσοι δεν μπόρεσαν να νηστεύσουν π.χ.οι ασθενείς και όχι όσοι δεν θέλησαν να νηστεύσουν).

Από σήμερα σταματάμε να λέμε τις προσευχές μας, το Άγιος ο Θεός... στην αρχή των ακολουθιών (και των προσευχών μας) και το Δι΄ευχών... και το αντικαθιστούμε με το Χριστός Ανέστη... μέχρι την Απόδοση της εορτής του Πάσχα (επί 39 ημέρες). Δε λέμε επίσης το Βασιλεύ Ουράνιε... (μέχρι την Πεντηκοστή) και το Δεύτε προσκυνήσωμεν... (μέχρι και την απόδοση του Πάσχα). Τέλος, στη Διακαινίσιμη μόνο εβδομάδα αντί Μεσονυκτικού (δηλ. πρωϊνής προσευχής), Ενάτης και Αποδείπνου, λέμε την Πασχάλιο Ημερονύκτιο Ακολουθία.

ΕΣΠΕΡΙΝΟΣ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ

Το απόγευμα της Κυριακής του Πάσχα τελείται “Ο Εσπερινός της Αγάπης” (παλαιότερα ανταλλάσσανε μεταξύ τους οι Χριστιανοί ασπασμό αγάπης). Στην Ακολουθία αυτή που λέγεται και “Δευτέρα Ανάστασις” αναγιγνώσκεται το Ευαγγέλιο σε διάφορες γλώσσες (σύμφωνα μ το παλιό έθιμο). Έτσι υπερτονίζεται ο κοσμοϊστορικός και παγκόσμιος χαρακτήρας του γεγονότος της Αναστάσεως του Κυρίου μας.

Πηγή: Λατρευτικό Εγχειρίδιο 
ΓΕΩΡΓΙΟΣ Σ. ΚΟΥΓΙΟΥΜΤΖΟΓΛΟΥ ΠΡΕΣΒΥΤΕΡΟΣ

Πηγή εικόνας: ΨΗΓΜΑΤΑ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ

 

Δεν υπάρχουν σχόλια: