Σάββατο, 28 Δεκεμβρίου 2013

Γαρίδες ή χταπόδι; Τι να διαλέξω.


Ποιο να προτιμήσουμε, όταν πρέπει οπωσδήποτε να κάνουμε επιλογή, και γιατί;

Γαρίδες Καλή πηγή πρωτεϊνών.
Χαμηλές σε λιπαρά. Πηγή ω-3 λιπαρών.
Μέτρια περιεκτικότητα σε χοληστερίνη. Πλούσιες σε βιταμίνες Β3 και Β12.
Πηγή ψευδάργυρου και σιδήρου.
Προσροφούν σε μεγαλύτερο βαθμό θαλάσσιους ρύπους και τοξικά.
Ευπαθείς, αν αλλοιωθούν μπορεί να προκαλέσουν δηλητηρίαση.
Μαγειρεύονται εύκολα. Ιδιαίτερα εύπεπτες.

Χταπόδι Πλούσιο σε πρωτεΐνες
Χαμηλό σε λιπαρά και χοληστερίνη. Εξαιρετική πηγή βιταμινών Β 
(ιδίως Β6 και Β12).
Καλή πηγή σιδήρου. Περιέχει αρκετό νάτριο, δεν πρέπει να του προσθέτουμε επιπλέον αλάτι. Χρειάζεται καλή προετοιμασία (χτύπημα) και αρκετό μαγείρεμα. «Μαζεύει» κατά το μαγείρεμα, «χάνει» έως και 80% του βάρους του. Είναι δύσπεπτο.

Ποιο από τα δύο; Φυσικά, χταπόδι!
Το καταναλώνουμε όμως σε μικρή ποσότητα, κυρίως ως μεζέ. Το περιχύνουμε με λίγο ελαιόλαδο και λεμόνι ή ξίδι και το συνοδεύουμε με χόρτα ή λαχανικά και ρύζι, πατάτες ή ζυμαρικά.

Πώς ξεχωρίζουμε το φρέσκο;
Έχει χρώμα προς το άσπρο ή ελαφρώς ροζέ (όχι βυσσινί ή κόκκινο), υγρή και γυαλιστερή επιφάνεια, σάρκα σκληρή, συμπαγή αλλά και ελαστική, μάτια γυαλιστερά, ζωηρά και χωρίς κηλίδες, πλοκάμια και βεντούζες ανθεκτικά στο τράβηγμα. Αν είναι χαλασμένο, μυρίζει άσχημα και έντονα.

Τι προσέχουμε στο κατεψυγμένο;
Προτιμάμε συσκευασμένο και επώνυμο. Προσέχουμε η συσκευασία να είναι ακέραια (όχι ανοιχτή, σκισμένη ή κατεστραμμένη), να μην έχει λιώσει ο επίπαγος και να μην υπάρχουν κρύσταλλοι μέσα σε αυτήν. Μετά την απόψυξη πρέπει να έχει χρώμα και οσμή νωπού.

Πώς γίνεται πιο εύπεπτο;
Αφού βεβαιωθούμε ότι είναι καλά «χτυπημένο» και πολύ μαλακό, το αφήνουμε να βράσει σε σιγανή φωτιά, μέσα στο ζουμί του, χωρίς να προσθέσουμε νερό, ούτε αλάτι. Εναλλακτικά, το βράζουμε με ξίδι, κρασί και κρεμμύδι ή ψήνουμε τα πλοκάμια του στη σχάρα.
Κατέχουν ξεχωριστή θέση στη διατροφή μας σε περιόδους θρησκευτικής νηστείας, όπου υποκαθιστούν άριστα το κρέας. Είναι φτωχά σε θερμίδες και λιπαρά όταν τρώγονται βραστά ή ψητά, έχουν πολλές πρωτεΐνες, βιταμίνες 
(Α, Β, D) και ανόργανα στοιχεία (ιώδιο, κάλιο, σίδηρο, ψευδάργυρο κ.ά.), ενώ στερούνται υδατανθράκων.


Κατέχουν ξεχωριστή θέση στη διατροφή μας σε περιόδους θρησκευτικής νηστείας, όπου υποκαθιστούν άριστα το κρέας. Είναι φτωχά σε θερμίδες και λιπαρά όταν τρώγονται βραστά ή ψητά, έχουν πολλές πρωτεΐνες, βιταμίνες 
(Α, Β, D) και ανόργανα στοιχεία (ιώδιο, κάλιο, σίδηρο, ψευδάργυρο κ.α.), ενώ στερούνται υδατανθράκων.


Αποφύγετε το χταπόδι εάν πάσχετε από γαστρεντερικά προβλήματα, παθήσεις της χολής, από υψηλό ουρικό οξύ ή υπέρταση.

Πηγή: Περιοδικό Αρμονία Τεύχος 128

Δεν υπάρχουν σχόλια: