Πέμπτη, 28 Απριλίου 2016

Μεγάλη Παρασκευή



(Μεγάλη Πέμπτη Εσπέρας)

Την ημέρα αυτή επιτελούμε ανάμνηση των Παθών του Κυρίου, δηλ, των εμπτυσμών, των ραπισμάτων, των ύβρεων κ.λπ. Και κυρίως της σταυρώσεως και του φρικτού θανάτου Του. Επίσης την ομολογία του Ληστού που έκανε στο σταυρό, ότι ο Κύριος είναι Βασιλεύς ουράνιος και την παράκλησή του να τον θυμηθεί στη Βασιλεία Του.

Είναι η ημέρα της άκρας ταπεινώσεως και της υπέρτατης θυσίας, διότι δέσμιος ο Χριστός ανακρίνεται ως κακούργος όλη τη νύκτα μεταξύ Πέμπτης και Παρασκευής, καταδικάζεται ο Αθώος και κατά την έκτη ώρα (δηλ. κατά την 12η μεσημβρινή), ανάμεσα σε δύο ληστές σταυρώνεται. Την ένατη ώρα (3 το μεσημέρι), αφού εφώναξε το “Τετέλεσται”, εκπνέει “ο Αμνός του Θεού, αίρων την αμαρτίαν του κόσμου”. Ακολουθεί η αποκαθήλωση και η ταφή πριν τη δύση του ηλίου “εν καινώ μνημείω”.


Σήμερα διαβάζονται οι δώδεκα σχετικές με το Πάθος του Κυρίου περικοπές, από τις περιγραφές των τεσσάρων Ευαγγελιστών (τα λεγόμενα δώδεκα Ευαγγέλια). Μεταξύ πέμπτου και έκτου Ευαγγελίου, λιτανεύεται εντός του Ναού ο Εσταυρωμένος και τοποθετείται στο μέσο για προσκύνηση.

Το πρωί της Παρασκευής διαβάζονται οι “Μεγάλες Ώρες” Α΄, Γ΄, ΣΤ΄, και Θ' (λέγονται μεγάλες λόγω διαρκείας και διότι αναφέρονται σε μεγάλα γεγονότα). Αμέσως μετά τις Ώρες ακολουθεί ο Μεγάλος Εσπερινός στον οποίο διαβάζεται Ευαγγέλιο, κατά τη διάρκεια του οποίου γίνεται η Αποκαθήλωση του Εσταυρωμένου. Μετά από λίγο τοποθετείται επάνω στο ιερό Κουβούκλιο, (αυτό που μοιάζει με κενοτάφιο), ένα ύφασμα, πάνω στο οποίο είναι ζωγραφισμένος ή κεντημένος ο Κύριος ως νεκρός. Αυτό το ύφασμα λέγεται “Επιτάφιος”.


Όλα αυτά, αναγνώσματα, ψαλμωδίες και λοιπά τελούμενα, δεν αποτελούν μία ανάμνηση ή ένα θέατρο. Όχι. Είναι κάτι πολύ περισσότερο: Είναι μία πραγματική παρουσία όλων αυτών των γεγονότων, μία μεταφορά του παρελθόντων στο παρόν και αντιστρόφως, του παρόντος στο παρελθόν. Είναι ένα Μυστήριο. Αναβιώνει τα γεγονότα για τον καθένα μας, ώστε να τα ζήσουμε προσωπικά...

Οι Ιερείς σήμερα δε λειτουργούν τη Θυσία, τη Θεία Λειτουργία, διότι έχει τελεστεί από το Μέγα Αρχιερέα επάνω στο Σταυρό με τη Σταύρωσή Του. Και η Εκκλησία αναβιώνει τη θυσία του Κυρίου και είναι να ζει όλη την ημέρα της Μεγ.Παρασκευής τη Λειτουργία αυτή.

Πηγή: Λατρευτικό Εγχειρίδιο
ΓΕΩΡΓΙΟΣ Σ. ΚΟΥΓΙΟΥΜΤΖΟΓΛΟΥ ΠΡΕΣΒΥΤΕΡΟΣ

Εικόνες: Από τη μηχανή αναζήτησης της Google

Δεν υπάρχουν σχόλια: